Дистанційна освіта 5 клас



                Дистанційне навчання 2021-2022 р.

5-Б клас
Добрий день,мої любі діти!
Вітаю вас на моєму блозі,сподіваюся на плідну,бажаю успіхів,натхнення,миру!
Моя електронна адреса nadia150767@ukr.net


НАВЧАЛЬНА ПРАКТИКА

9 червня
Українська мова
Тема. Створення ментальних карт до вивчених тем із мови
Шановні учні, сьогодні ми з вами виконаємо цікавий вид роботи, а саме: ознайомимося із поняттям "ментальна карта" , як вона створюється , самі спробуємо створити на одну із мовних тем  (за бажанням ) таку карту
1. Ознайомлення з поняттям "ментальна карта"






2. Зразки ментальних карт до мовних тем 5 класу

Учнів 5-Б класу я можу охарактеризувати так:








3.Перегляньте зразок ментальної карти за посиланням
4. Створення власної ментальної карти  до мовної теми, яка вам найбільше запам'яталася, за бажанням,  створену карту можете надіслати вчителю
Бажаю успіхів!!!

8 червня
Українська література
Вид заняття:  Урок -гра
Тема. Як ти знаєш літературу 5 класу
Любі діти, сьогодні ми з вами пограємо, згадавши при цьому матеріал , який вивчали протягом року, вам сподобається
1. Дати відповіді на питання

2.  В. Симоненко "Цар Плаксій та Лоскотон"

3. Г. Тютюнник "Дивак"

Бажаю успіхів!!!!


6 червня
Українська мова
Вид заняття: Урок- гра
Тема.  « Мовні загадки»
У наш час загадки використовуються з виховною і естетичною метою, для розвитку в дітей кмітливості, уміння зіставити в звичайному бачити прекрасне, привабливе, чорне і таємниче.
Любі діти , добрий день, продовжуємо з вами навчальну практику і спробуємо сьогодні пограти з вами в загадки. Думаю , що всі ви любите їх відгадувати. Починаймо нашу гру!

Не сорочка, а зшита, не кущ, а з листочками

 Снігове поле, чорні граки, хочеш бути розумним - бери та вчи.
  •                   Біле поле, чорне насіння, Хто його сіє, той розуміє.
  • – Послухайте загадку і скажіть, про яку пору року в ній йдеться:

    Посивіла вона, бо дуже стара,

    Часом тиха бува, до всіх добра така,

    Хто ж розсердить її - заспіва на тієї;

    Холод з рота несе, сивиною трясе.

  • 1. Відгадайте загадку, в зошитах запишіть слово-відгадку, підкресліть однакову частину слів і вимовте звуки, якими різняться ці слова.

    З К дерева захищає,

    І на них вона завжди,

    З Н звірятко заховає

    Коли треба, віди.

    З Г з-за хмари виглядає,

    Шапку сніжну не скидає.


    • 2. Відгадайте загадку, слова-відгадки запишіть, полічіть кількість звуків та букв, зробіть звуко-буквенний аналіз.

    На мені молотять

    За снопом новий сніп,

    А якщо з кінця читати,

    Будуть миші враз тікати


    У затінку моїм

    Мене ти у спеку вихваляєш,

    А літери лиш перестав -

    І цілий ліс спиляєш.

    Можна запропонувати загадки - „хитрі” питання.

    • 1) Як записати з 3-х літер „мерзла вода”? 
    • 2) Що стоїть посеред Києва? 
    • 3) Що стоїть між вікнами і дверима? 
    • 4) Чим закінчується день? Починається ніч? 
    • 5) Вечір чим кінчається, а ранок починається? 
    • 6) Чим кінчається літо, а починається осінь? 
    • 7) Назва якої птиці складається з сорока „а”? 

      • 1. Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть в зошиті, полічіть у них голосні звуки.
      • 1) Повернулось до сонця золоте денце. 
      • 2) Не стукне, не грюкне, а у вікно увійде 
      • 3) Я росла в темній темниці,

      Як зросла - взяли в світлиці,

      З мене шкуру всі деруть,

      Пироги з мене печуть.

      Відгадайте, хто ж я є,

      І назвіть ім'я моє.

      2. Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть в зошиті, полічіть у них приголосні звуки.

      Ой, за лісом, за пралісом золота діжа горить 

      Швидко цей птах літає,

      Безліч мошок поїдає,

      За гніздом вікно будує,

      Тільки в нас він не зимує.

      Без рук, без сокири, а зроблена хатина

      Губить він живії душі,

      На печі він спить в кожусі. 

      Що то за гість, що темряву їсть?

      3. Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть в зошиті, полічіть у них кількість звуків і букв, випишіть їх.

      Не мотор, а шумить,

      Не пілот, а летить,

      Не гадюка, а жалить.


      Без рук, без ніг, тільки з рогами,

      А ходить під небесами.


      Як подивишся на нього,

      Бачиш в нім себе самого

      Отаким, яким буваєш.

      Що це, друже? Відгадаєш?


      На городі молода

      Пишні коси розплела,

      І в зелені хустинки

      Золоті хова зернинки.


      • 4. Відгадайте загадки, у словах-відгадках вимовте і полічіть склади:
      • 1) Чорне сукно лізе у вікно? 
      • 2) Повзун повзе, сімсот голок несе 
      • 3) Чим більше з неї береш, тим більшою вона стає
      • 4) Стоїть дід над водою і хитає сивою головою.
      • 5) Удень спить, а як ніч прийде, на вогонь летить. 
      • 5. Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть в зошиті і вимовте, наголосивши на одному з складів:
      • 1) Летить коник, басує,

      Полем-долом пустує,

      Ніхто його не впіймає

      І не загнуздає.


      • 2) Взимку біле, навесні чорне,

      влітку зелене, восени стрижене .


      • 3) Блищить, біжить, гадючиться, і все по низині крутиться. 


      1. Відгадайте загадки, випишіть слова з апострофом, підкресліть букви, після яких він стоїть.

      Тоненьке, вузеньке, по землі в'ється,

      Як батіг довге, але зовсім не б'ється.

      • (
      • 2. Відгадайте загадки, випишіть слова з апострофом, підкресліть букви, перед якими він стоїть.
      • 1) Не звір, а з рогами, не птиця, а з пір'ям, не людина, а в одязі. 
      • 2) Один ллє, другий п'є, третій росте.
      • 3) Коло носа в'ється, а в руки не дається
      • 3. Відгадайте загадки, випишіть слова-відгадки, підкресліть букви, перед якими і після яких стоїть апостроф.
      • 1) Ні се, ні те, а кожному треба

      І кожний має, та ніхто не вгадає.


      • 2) Летів птах та на воду бах!

      Води не змутив і сам не полетів.


      • 3) Сорок п'ят і сорок п'ят - скільки буде? 
      • 4) Його б'ють, а він не плаче, іще вище скаче. 


      • 1. Відгадайте загадки, в зошити запишіть у дві колонки слова, що відповідають на питання хто? і що? Поясність.
      • 1) Прилетіли гості, сіли на помості,

      Узяли по латі й зробити хату.


      • 2) Біжить свинка, вирізана спинка,

      Огляньтеся назад, а й сліду не знать.


      • 2. Відгадайте загадки, запишіть слова-відгадки, усно поставте питання до них, скажіть кого або що вони називають.
      • 1) Я труд поважаю:

      Все літом у полі, до гаю,

      Збираю медок із різних квіток.

      Кого не люблю, того жалом колю.


      • 2) Літом наїдається, а зимою висипається.
      • 3) Кругле озерце, яке ніколи не замерзає. 
      • 3. Загадки відгадайте, з них випишіть іменники, поставте до них питання. Зразок : очей - чого? Назвіть відмінок.
      • 1) Я своїх очей не маю, а іншим бачити допомагаю. (
      • 2) В синім небі путь моя,

      швидше всіх літаю я,

      Маю крила, хоч не птах,

      Люди звуть мене.... 

      3) Які ноги, такий ніс

      По болоту ходить скрізь 

      • 4. Загадки відгадайте, іменники - відгадки запишіть, визначте, до якої групи за значенням вони належать. Зразок: латаття - назва рослин.
      • 1) Сірий, та не вовк,

      Довговухий, та не заєць,

      З копитами та не кінь.

      2) Зубів багато, а само не їсть,

      Усе хапає, а собі нічого не залишає.

      Де пройшло, там чисто стало.

      • 3) Не електрика, не газ, світить всюди в нічний час
      • 5. Загадки відгадайте, відгадки запишіть і визначте рід.
      • 1) Яке взуття в огні гнеться,

      А з ніг не скидається? 

      • 2) Сторожем не служить, а всіх рано будить. 
      • 3) Що воно за штука, що день і ніч стука.
      • 4) Не людина, а говорить.
      • 6. Відгадайте загадки, випишіть з них іменники, вкажіть у дужках їх число, відмінок.
      • 1) Проти сонця, де тепленько,

      Там свинки лежать гладенькі,

      А як тільки осінь прийде,

      Зразу з хати баба вийде,

      Одрубає де хвости,

      Кличе дітей, щоб несли. 

      2)Біле, як сорочка,

      Пухнасте, як квочка.

      Крил не має, а гарно літає,

      Що це за птах, що сонця боїться? 

      У кожному класі програма визначає певну кількість слів, правопис яких треба дітям запам'ятати. Тут у пригоді стануть загадки.

      1) Ведмідь - Буркотливий, вайлуватий,

      Ходить лісом дід лахматий,

      Одягнувся в кожушину,

      Мед шукає і ожину.

      2) Дятел - Б'ється, стука молоток,

      Поправляє наш садок.

      • 3) Заєць - Що то за птах, що в чужі гнізда свої яйця кладе?
      • 4) Олівець - Грамоти не знаю, а цілий вік пишу.
      • 5) Грім - Ревнув віл на сто гір.
      • 6) Кишені - А в нашого парубка з обох боків зарубка.
      • 7) Електрика - Вогнем не запалити, водою не погасити.
      • 8) Цибуля - Що не робить болю ані печалі, а до сліз доводить?
      • 9) Метелик - У день спить,а як ніч прийде, на вогонь летить.
      • 10) Письмо - Біле поле, чорне насіння. Хто його сіє, той розуміє.
  • Дякую, ви молодці!
2 червня
Українська мова
Вид заняття: Мовознавча вікторина 
Тема.  "Подорож океаном рідної мови"

Мета:повторити і закріпити знання студентів із лексикології, фразеології, морфології, усної народної творчості, збагачувати словниковий запас студентів; розвивати логічне та образне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, кмітливість; виховувати культуру мовлення студентів, любов до української мови, повагу до народної мудрості, почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу, пробудити у студентів почуття національної свідомості.

Сьогоднішній захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов'янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!

Сьогодні ми працюватимемо із мовними перлами, які виражені різними жанрами усної народної творчості, що започаткували дуже давно наші предки. Саме в усній народній творчості відображений їхній світогляд, їх вірування та культура. І ми, як гідні нащадки, повинні зберігати, примножувати і передавати ці духовні багатств

Наша зустріч буде проходити у формі мовної вікторини. У змаганні братимуть участь 3 команди. Команди мають обрати собі назву  і капітанів команд.

Отже, перевіримо ваші знання української мови та української усної народної творчості загалом.

І тур. «Народ скаже, як зав’яже»

Один із визначних скарбів усної народної творчості є прислів’я та приказки, в яких зосереджена народна мудрість. Протягом І туру кожній команді по черзі будуть запропоновані частини прислів’їв, які необхідно продовжити; якщо одна команда не дає відповіді, то це право переходить до команди суперника. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, вперед.

1.Праця годує …

2.Хто не робить…

3.Куй залізо…

4.Що посієш…

5.Зробив діло…

6.Не вір словам…

7.Лінивий двічі робить, а скупий…

8.Життя прожити - …(

9.Вовків боятися….

10.Дарованому коневі…

11.Або пан…

12.Вік живи…

ІІ тур нашої вікторини - «Знавці фразеологізмів».


1. Розбити глека

1. Полатати боки

2. Волосся дибом встає

2. Ні риба, ні м’ясо

3. Сьома вода на киселі

3. Бідний як церковна миша

4. Рвати на собі волосся

4. Кров холоне в жилах

5. Хоч вовком вий

5. Чорна кішка пробігла

6. Нам’яти вуха

6. Нашому тинові двоюрідний пліт

7. Ні Богу свічка, ні чортові кочерга

7. Як цвіту в городі

8. Хоч греблю гати

8. Битися головою об стіл

9. Голий як бубон

9. Вилами по воді писано

10. Баба надвоє ворожила

10. Хоч ґвалт кричи

 ІІІ тур нашої вікторини - «Мовне асорті».

Кожній команді і кожному її учаснику будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь. Якщо одна команда не дає відповіді, то це питання не зараховується. Вигукувати та підказувати забороняється, навіть у межах однієї команди, гравець має відповідати самостійно. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.

Питання :

1. Скільки букв в українському алфавіті? 

2. Назвіть останній відмінок української мови.

3. Який знак в українській мові не є розділовим? 

4. Скільки голосних в українській мові?

5. Поставте займенник «себе» в Н.в. 

6. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?

7. Скільки звуків у слові «кущ»?

8. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку?

9. Рід іменника «сирота».

10. Головні члени речення. 

11. Поставте у кличний відмінок слово «юнак»

12. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його?

13. Чуже мовлення, передане дослівно.

14. Дослівно наведений уривок з якогось тексту.

15. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. 

16. Назвіть знак, що позначає роздільну вимову.

17. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? 

18. Розділ науки, який вивчає звуки. 

19. Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб.

20. Поставте іменник «мати» у М.в.

21. Назвіть слова з префіксом -прі. 

22. Скільки звуків у слові «ходжу»?

23. Частина слова без закінчення. 

24. Державна мова України?

Ви молодці! Дякую за роботу!


 1 червня
Українська література
Вид заняття: Онлайн подорож
Тема. Віртуальна екскурсія «Місцями дитинства
Т. Шевченка»
Сьогодні з вами ми подорожуємо місцями дитинства
 Т. Шевченка, згадаємо його біографію та села , в яких він проживав

Перегляньте відео за посиланням



30 травня
Українська мова
Мовне дослідження. Винятки в українській мові
Любі діти! Перегляньте подані слайди, запам'ятайте правопис слів , де відбувається спрощення приголосних, вживання апострофа у словах та слова, які не бувають вставними .
За бажанням, хто хоче перевірити свої знання, можете виконати завдання , де потрібно прочитати ключ.
Миру, благополуччя всім!!! 































---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------













27 травня
Українська мова
Тема. Підсумковий урок
Перегляньте квіз (вікторину) та відгадайте



25 травня
Українська література
Тема. Підсумковий урок
Влітку ви можете не лише гарно відпочити, а й підготуватися до наступного навчального року – прочитати безліч цікавих книжок, рекомендованих Міністерством освіти й науки України до вивчення під час уроків літератури.

Гарного відпочинку та цікавого читання!

Список літератури із української літератури для 6 класу

  1. Микола Вороний. «Євшан-зілля»
  2. Володимир Винниченко. «Федько-халамидник»
  3. Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки»
  4. Емма Андієвська. «Казка про яян», «Говорюща риба»
  5. Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки»
  6. Ярослав Стельмах. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»
  7. Леся Воронина. «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9»

25 травня
Українська мова
Тема. Повторення, узагальнення і систематизація вивченого з розділу "Синтаксис. Пунктуація"

1. Перегляньте відео за посиланням 

Д/З: Напишіть діалог «Розмова тварин у зоопарку». Використайте в ньому звертання, вставні слова та однорідні члени речення.
 24 травня
Українська література
Тема. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу в кінці року

Мета:

□    Навчальна: систематизувати та узагальнити вивчений учнями матеріал упродовж II семестру.

□    Виховна: прищеплювати любов до рідної літератури та її митців.

□    Розвивальна: розвивати концентрацію уваги, творчу уяву, логічне мислення, кмітливість.

Відгадати кросворди та завдання на відповідність, відповіді надіслати

Кросворд за мотивами твору «Сіроманець»

По горизонталі: 1. Чиє прізвище має лікарня для хворих на зір? 

 2. Хлопчик, який захищав вовка. 

 3. Яке прізвище мала дівчинка, яка допомогла хлопчику та вовку зібратися в дорогу? 

 4. Хто з односельців з’їв вівцю на власних іменинах, а звинуватив у цьому вовка? 

5. Хто був головним супротивником вовка серед селян?

6. Яке ім’я мала вчителька хлопчика? 

 7. Вовк, який тримав у стра­ху все село. 

8. Селянин, який допомагав Чепіжному копати яму-пастку для вовка. 

По вертикалі: 1. Різновид ліричного твору, перші літери рядків якого утво­рюють приховане слово. 


Установіть відповідність між твором та персонажем.

1 «Ярослав Мудрий»                  А князь Володимир

2 «Микита Кожум’яка»                Б дід Прокоп

3 «Лось»                                        В князь Святополк

4 «Дивак»                                     Г Шпичак       

5 «Сіроманець»                           Д княгиня Ольга

                                                     Е Василь Чепіжний


Кросворд за мотивами твору «Дивак»

По горизонталі: 1. Дід Олеся, який підвіз хлопчика додому. 

 2. Що малювали діти на уроці? 

3. Як звали вчительку Олеся? 

4. Хлопчик, із яким Олесь побився біля школи.

5. Матір Олеся. 

 6. Пора року, коли відбуваються події у творі. 

 7. Що пошкодив Олесь під час бійки? 

 8. Місце, де дітлахи про­гулювали школу. 

По вертикалі: 1. Жанр фольклору, стійкий вислів, у якому дається образна характеристика певного явища, але його зміст не має повчального харак­теру. 

Установіть відповідність між автором та твором

1

Є. Гуцало

А

«Сіроманець»

2

Гр. Тютюнник

Б

«У бур’янах»

3

М. Вінграновський

В

«Повість минулих літ»

4

С. Васильченко

Г

«Садок вишневий коло хати»

5

Т. Шевченко

Д

«Дивак»

 

 

Е

«Лось»




23 травня
20 травня
Українська мова
Тема. Повторення, узагальнення і систематизація вивченого з розділу "Синтаксис. Пунктуація"
1. Перегляньте відео за посиланням
Д/З: Виконайте завдання , вказане у відео

18 травня
Українська мова
Тема. Контрольний диктант "Лелеки"
За посиланням прослухайте  та напишіть диктант , надішліть на перевірку

Бажаю успіхів!


18 травня
Українська література 
Тема. Контрольна робота за темою "Рідна Україна. Світ природи"
( М. Рильський, Г. Тютюнник, М. Вінграновський) 

Виконати контрольну роботу за посиланням

17 травня
Українська література
Тема. Література рідного краю
Г. Бойко "Як Андрійко став умійком"
Мета: - ознайомити дітей із життєвим і творчим шляхом поета-земляка;
-зацікавити його творчістю;
-удосконалювати вміння читати уважно та вдумливо;
- розвивати творче осмислення прочитаного, уміння самостійно
опрацьовувати додатковий літературний матеріал;
-розвивати критичне, логічне, асоціативне мислення;
- виховувати ввічливість, порядність, любов до прекрасного, інтерес до
книжки, до письменників рідного краю.
1. Переглянути презентацію про Г. Бойка

2. Прочитайте поданий вірш

Про Андрійка-Неумійка

 

Це Андрійко-

Неумійко.

Ну й хлопчина! Ну й мастак!

В школі, вдома —

Скрізь у всьому

Завжди в нього все не так.


Починає,

Поспішає,

А виходить на одне:

Наш Андрійко-

Неумійко —

Що не візьме — те не втне.


В зошит білий

Ляпка сіла.

Що робить йому тепер?

Став завзято

Витирати —

Дірку в зошиті протер.


Став він хату

Підмітати —

Та ще дужче насмітив.

Взявся, діти,

Посуд мити —

Склянку з блюдечком розбив.


Десь поділись,

Загубились

Ґудзики на комірці,

Став ладнати,

Пришивати —

Зшив з сорочкою штанці!


У Андрійка-

Неумійка

Молоток є і гвіздки.

Він до діла

Взявся сміло —

Бац!.. На пальцях — синяки.


Став санчата

Фарбувати,

Фарбу й щіточку приніс —

Сині в нього

Руки й ноги,

Навіть вуха, навіть ніс.


Він картинку

Із «Барвінка»

Для газети вирізав.

— Ой, загине

Скатертина! —

Братик плачучи сказав.


От Андрійко-

Неумійко

Клеїть змія-летунця.

Клеїть змія —

Не уміє,

Сам прилип він до стільця.


Взяв лопату

І копати

Він круг яблуньки почав.

— Ой Андрійку-

Неумійку,

Ти ж коріння порубав!


На ялицю

Шпаківницю

Він повісити поліз,

Та злякався

І зірвався, —

На ялиці сам повис.


Вудку взяв він,

Розмотав він...

Комарі гудуть: зу-зу!

Наш Андрійко-

Неумійко

На гачок спіймав... козу!


Ось Андрійко-

Неумійко

Юшку з риби став варить:

Вкинув зілля,

Рибку з сіллю,

А води... забув налить.


І дівчата,

І хлоп'ята

По гриби пішли у ліс.

Наш Андрійко-

Неумійко

Заблудив між трьох беріз!


Із Андрійка-

Неумійка,

Прикладу ви не беріть,

Бо Андрійку-

Неумійку

Трудно буде в світі жить!


Д/З:Як ви розумієте вислови з цього твору: «Де уміння – там
везіння»? (скласти міні-твір)


13 травня   16 травня
Українська мова
Тема. Повторення , узагальнення і систематизація вивченого з розділу "Орфоепія й орфографія"
1. Переглянути відео за посиланням, пригадайте правила спрощення приголосних, чергування голосних, правопис ненаголошених голосних
2. Вивчіть і запам’ятайте слова з правильними наголосами: чорнОзем, чорнОслив, жерлО, джерелО, течіЯ, руслО, рівнИна, дрОва, горошИна
3. Перегляньте відео за посиланням

4. Виділені слова (черепаха, сиділа, ніжки, крокодили, пропливали, налякали) поділіть на склади. Слово “ніжки” запишіть фонетичною транскрипцією. 
Д/з: виконати тестові завдання

11 травня
Українська література
Тема. Позакласне читання М. Вінграновський "Первінка"
Мета: ознайомити учнів із позапрограмними творами письменника, викликати до них інтерес, прагнення до самостійного читання; розвивати навички вибору художньої літератури для читання, переказу прочитаного та висловлення власної думки про нього; виховувати любов до книги, гуманізм.
1. Ознайомитися з поданим матеріалом , записати в зошит тему, ідею, головну думку
Рік написання – 1971

Жанр – оповідання

Тема – показ життя за часів післявоєнної розрухи, тяжкого становища людей, їх патріотизму.

Ідея: показати, що таке справжня дружба, виховувати гуманне ставлення до природи, довести, що справжній скарб − це не золото, а добре ставлення й взаємодопомога.

Головна думка. Це твір про безглуздість війни, про її жорстокість, а зокрема про раннє дорослішання дітей війни. Війна вкрала їхнє дитинство. Війна — це завжди горе, сльози, кров, смерть.

Чого вчить твір “Первінка”? Це оповідання вчить нас сміливості, рішучості, відповідальності, виховує любов і пошану до рідної землі та до її минулого.

Проблематика твору “Первінка”: 
людина та війна
батьки та діти
історична пам’ять
милосердя
гуманізм

Головні герої твору “Первінка”:

 Миколка – 12-річний хлопчик
Максим Миколайович – батько Миколки
Марія – матір Миколки
Первінка – корова
Дід Ратушняк
Собака

“Первінка” сюжет

Шлях Миколки до базару → базар; купівля корівчини → дорога додому; пересування грузьким болотом; ночівля в степу просто неба; знайомство із Собакою; уранішнє бомбардування німцями → зустріч із дідом Ратушняком → розповідь матері та братику й сестричці про Первінку; родинна нарада про харчування корівки → нова зустріч із Собакою біля криниці; пес стає домашнім → важка робота тітки Василини; горе Коцюбенків → Миколка із собакою вирушають шукати зерно в мишачих купках поблизу Розкопаної могили; пес захищає дім від котів → Хлопчик доглядає за садом: яблуні, груші, персик → здобич Собаки → повернення батька; скарб у розкопаній могилі − пшениця; усе село переносить зерно до школи; зустріч із військовими → приїзд сина діда Ратушняка Петра; Миколчині сни → подорож літаком до сусудніх сіл; господарство більшає → село засіває пшеницю; Петро оре землю літаком, а Миколці допомагає Первінка.

2. Прочитайте скорочено зміст оповідання

“Первінка” скорочено
Велика Вітчизняна війна майже закінчилася. В зруйнованому селі голодні жінки та діти очікували на повернення чоловіків, які могли б допомогти відбудувати село.

У старенькій напівзруйнованій хаті жила жінка Марія та її 3 дітей, найстаршому з яких — Миколці — було всього 12 років. Їхній батько Максим Миколайович був на фронті. Родина голодувала… Марія зберігала гроші, які присилав з фронту чоловік Максим Миколайович, щоб купити корову. Зібрала жінка вже 200 000, та в кінці війни гроші знецінились: хлібеня на базарі коштувало від 30 до 50 карбованців.

Миколка – справжній голова сім’ї, що відчуває відповідальність та дбає про молодших братика і сестричку, про хвору матір. Саме Миколка, щоб якось прогодувати рідних знаходив або щавель, або гниле просо в мишачих схованках.

Була весна… Хвора матір доручила 12-річному Миколці купити за останні гроші корову, щоб хоч молоко мати. На базарі хлопчик побачив 4 корови, хороша корова коштувала 400 тисяч, таких грошей у хлопця не було. 2 корови вже були продані. Залишилася одна, до якої ніхто не хотів і підходити – чорна, хиталася од вітру і світила ребрами, і вим’я було маленьке, як яблучко — ні коза, й не корова. Продавала її така ж тіточка: одягнена вона була навіть не в куфайку, а в сірий піджачок, в латану хустину, а на ногах її була одна чуня, а друга калоша була прив’язана до ноги кабелем. По обличчю жінки текли сльози.

Миколка заплатив за корову, яку звали Первінка 150 000 карбованців, хоча корова й давала три стакани молока на день…  Корівка йому дуже сподобалась.

Дорога додому була насичена пригодами. Вони проходили царство болота, де було багато вбитих німцями корів, коней, перекинутих машин і танків. Миколка ледь стримувався, такий сморід стояв від трупів тварин. Крім того, багато предметів заміновано. Бідний хлопчик ночував з купленою коровою посеред степу, бо не міг за один день через свій вік дістатися до дому. Уранці хлопчик поспішив додому, але знов неприємності: налетіли ворожі літаки й почали бомбити. Чудом Первінка і Миколка залишились живими. По дорозі Миколка побачив щавель – сам поїв, погодував Первінку, нарвав повну пазуху додому. До них приєднався великий пес і йшов за ними до самого дому. Миколка назвав його Собака.

По дорозі додому Миколка побачив сусіда, діда Рятушняка. Чоловік хвилювався, чому це хлопець так довго йшов додому, адже там чекала матір. Миколка пояснив, що дорога була тяжка і пригостив діда щавлем.

Вдома, Миколка віддав матері решту грошей. Та вони не знали чим Корову годувати…  вирішили, що дід посіче стріху з хати, теплою водою намочить – така й буде їжа для корови. За тиждень Первінка з’їла усю вулицю, чесно віддаючи три стакани молока. Миколка любив спостерігати за тим, як дід доїв корову. Тонке дзюрчання молока наповнювало його душу небесною мелодією.

Скоро з війни повернувся і тато Миколки. Вся родина обіймалася і плакала від щастя.

Батько Миколки з лопатою і дід з киркою пішли в степ. Біля Могили зупинились, почали розгрібати солому, і щось шукати. Виявляється Максим Миколайович та дід Рятушняк, ще на початку війни сховали під землею колгоспну пшеницю. Вони наперед знали, що після війни буде довго панувати голод.

Батько малого Миколки з дідом Рятушняком розкопали схованку і врятували селян від голоду. Все село ніби народилося знову. З’являлися радісні посмішки на обличчях жінок та дівчат. Усім селом цілу ніч носили люди пшеницю до приміщення, аби висушити її та почати засівати поле. Але селяни не мали навіть обладнання для того, щоб зорати город. На допомогу людям прийшов син Рятушняка, і щасливі селяни йшли за плугами, прив’язаними до воєнного літака.

А позад них брів Миколка з Первінкою: запряжена в борону, вона йшла поруч з ним на налигачі…

Тобто, оповідання закінчується символічною картиною весняної сівби, в якій разом співпрацюють люди і тварини. Спільна праця стає спільною радістю і принесе довгоочікуваний добробут. Єднання з природою стає єднанням людських душ.

              Характеристика Миколки (записати в зошит)

Риси   характеру

                                                               Цитати

відповідальний

йому доручили купити корову

сміливий

пішов сам за 12 км до містечка, повертався вночі по страшній дорозі, ночував у степу

розсудливий

взяв каміння од собак

добрий

турбувався про матір, корову, не прогнав Собаку

працьовитий

рвав щавель, годував корову

чуйний

переживав за свою родину, за батька, що був на фронті

обережний

не брав речей, які могли бути заміновані

спостережливий

під час повітряного бою сховався у воронці

досвідчений

добре знав за прикметами довгу дорогу додому

 Д/з: вивчити конспект 




11 травня
Українська мова
Тема. Повторення , узагальнення і систематизація вивченого з розділу "Фонетика й графіка"

Мета:

  •  навчальна: повторити, поглибити засвоєні в 5 класі знання учнів із розділу «Фонетика і графіка. Орфоепія й орфографія», удосконалювати орфоепічні та орфографічні уміння й навички п'ятикласників, уміння розрізняти звуки, передавати слова звукописом; використовуючи здобуті знання на практиці;
  •  розвивальна: розвивати усне і писемне мовлення, фонематичний слух, увагу, слухову та зорову пам'ять, логічне мислення, творчі здібності; збагачувати словниковий запас;
  •  виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти формуванню самостійності, витримки, позитивних рис характеру.
  • Перегляньте відео за посиланням

Домашнє завдання: Запишіть за алфавітом 12 назв тварин, яких можна зустріти в зоопарку. Виконайте фонетичну транскрипцію цих слів.

                                           https://youtu.be/JEJWOl7a4a0


10 травня
Українська література
Тема Література рідного краю
За посиланням перегляньте презентацію, зробіть конспект про Павла Байдебуру

9 травня 
Українська мова
Тема. Повторення , узагальнення і систематизація вивченого з розділу "Фонетика й графіка"

Мета:

  •  навчальна: повторити, поглибити засвоєні в 5 класі знання учнів із розділу «Фонетика і графіка. Орфоепія й орфографія», удосконалювати орфоепічні та орфографічні уміння й навички п'ятикласників, уміння розрізняти звуки, передавати слова звукописом; використовуючи здобуті знання на практиці;
  •  розвивальна: розвивати усне і писемне мовлення, фонематичний слух, увагу, слухову та зорову пам'ять, логічне мислення, творчі здібності; збагачувати словниковий запас;
  •  виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти формуванню самостійності, витримки, позитивних рис характеру.
  • Перегляньте відео за посиланням
Домашнє завдання: Запишіть фонетичною транскрипцією слова: свіжість, океан, пливти, прибережний



6 травня
Українська мова
Тема. Повторення, узагальнення і систематизація вивченого з розділу "Будова слова й орфографія"
Мета: повторити й узагальнити засвоєний учнями матеріал; удосконалювати вміння і навички п'ятикласників щодо практичного використання знань з розділу «Будова слова й орфографія»; закріпи­ти відомості про значущі частини слова, удосконалити орфографічні навички, вміння добирати спільнокореневі слова, розрізняти форми слова й спільнокореневі слова, правильно використовувати їх у мов­ленні
Перегляньте відео за посиланням , пригадайте правопис префіксів пре-, при-, прі-
Д/з: виконати тести за посиланням


4 травня
Українська мова
Тема. Повторення, узагальнення і систематизація вивченого з розділу "Лексикологія"
Перегляньте відео , повторіть вивчений матеріал з  теми "Лексикологія"
Д/з: виконати тестові завдання за посилланням

4 травня
Українська література
Тема. Р.м. Гуманізм повісті "Сіроманець"
За посиланням переглянути відео, виконати письмово тестові завдання
Д/з: написати невеликий твір (0.5 сторінки) "Моє ставлення до Сіроманця" 

3 травня
Українська література
Тема. Р. м. Характеристика головного героя за планом
Перегляньте матеріал за посиланням, до одного з образів, який вам сподобався найбільше , виписати цитати з твору "Сіроманець"




2 травня
Українська мова
Тема .Р. м. Написання речень і текстів із поясненням написання слів та вживання розділових знаків 

На уроці повторимо написання розділових знаків при прямій мові
Перегляньте відео за посиланням, запишіть у зошит вправу 508(з відео)
Д/з: придумайте і запишіть у зошит речення з прямою мовою

29 квітня
Українська мова
Тема. Контрольна робота за темою "Звертання. Вставні слова . Складні речення"
Виконати тестові завдання
до 6 травня 19:00
Бажаю успіхів!!!

27 квітня
Українська література
Тема. М. Вінграновський "Сіроманець". Доброта , вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки
Подивіться відео
Д/з: за підручиком прочитати с .242-246

26 квітня
Українська література
Тема. М. Вінграновський "Сіроманець". Захоплююча і драматична історія про хлопчика й вовка
як приклад гармонії людини й природи
Перегляньте матеріал за посиланням
За підручником опрацювати с. 234-241




25 квітня 27 квітня
Українська мова
Тема. Діалог. Тире при діалозі
За посиланнями перегляньте матеріал




Виконати тести за посиланням

22 квітня
Українська мова
Тема. Розділові знаки при прямій мові. Р.м. Складання розповіді " Улюблені пісні моєї мами" або " Мої улюблені пісні"
Перегляньте відео за посиланням
Виконати тести за посиланням
Д/з: написати розповідь на одну із тем з класної роботи обсягом 0.5 сторінки

20 квітня
Українська мова
Тема. Пряма мова, розділові знаки при ній
Перегляньте відео за посиланням, вивчіть правила вживання розділових знаків при прямій мові

Д/з: опрацюйте п. 63, виконайте вправу 489

20 квітня
Українська література
Тема. М. Вінграновський. Коротко про письменника. Повість " Сіроманець" 
Переглянути презентацію, записати тему й ідею повісті у зошит
Д/з: с. 225-233

19 квітня
Українська література
Тема. Контрольний твір " Співчуття і милосердя- шлях до перемоги добра"
Обсяг твору 0.5 сторінки
Бажаю успіхів!!!


18 квітня
Українська мова
Тема. Р. м. Написання листа до рідної людини










Перегляньте поданий матеріал, у зошиті виконайте завдання на відповідність
Д/з: опрацюйте параграф 59,виконайте вправу 469, напишість листа до своїх рідних людей( пишіть у зошиті і надішліть мені на перевірку)


14 квітня
Українська мова
Тема. Синтаксичний розбір складного речення
За підручником опрацювати с 178 вправа 483(ІІІ завдання виконати письмовий синтаксичний розбір)

Перегляньте презентацію

13 квітня

Українська література

Тема. М. Рильський. Єдність людини і природи "Осінь- маляр із палітрою пишною"

Опрацювати с. 210-211

https://www.youtube.com/watch?v=z5RGpxpfWJ8

Д/з: невеликий твір "Краса осені" 

13 квітня

Українська мова

Тема. Кома між частинами складного речення

За підручником опрацювати п 61, виконати вправу 479

Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=HGksM5-lfv0

Д/з: п 61, вправа 483



12 квітня

Українська література

Тема. М. Рильський. Основні відомості  про поета . Краса рідної природи «Дощ»

С. 209-210 виразно читати

Перегляньте матеріал за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=mmr1NmExS6o

Бажаю успіхів!

11 квітня

Українська мова

Тема.  Складні речення із безсполучниковим і сполучниковим звязком  (тренувальні вправи)

https://www.youtube.com/watch?v=AjbHynEbOnc&t=5s

Повторити п. 60, виконати вправу 474

Д/з: п.60 , вправа 473 

Єдиної схеми або плану аналізу віршованого тексту немає, але в будь-якому випадку він повинен показувати, наскільки добре і глибоко читач зрозумів вірш.

Орієнтовна схема аналізу

1. Ким коли і за яких умов була написана поезія?

2. Тема (основний мотив) твору

Запитайте себе: «Про що говорить поет у цьому творі?» Віршовані твори можуть бути про любов, патріотизм, громадянську позицію. Деякі описують пейзажі і красу природи; інші є роздумами на філософські теми.

3. Ідея або головна думка (мотив) вірша

Подумайте, що саме доносить до читача поет, яке «послання» криється в його словах. Основна думка відображає ставлення поета до написаного, вона є ключовим фактором для істинного розуміння літературного твору. Якщо автор твору торкнувся одразу кількох проблем, перерахуйте їх і виділіть одну як головну.

1. Жанр твору

2. Пейзажна лірика, філософська, інтимна, громадянська

3. Композиція

4. Експозиція, зав’язка, кульмінація розв’язка

5. Аналіз сюжету.

6. Що відбувається у творі, виділіть основні події та конфлікти.

Пропустіть цей пункт аналізу, якщо вірш є безсюжетним.

7. Характеристика ліричного героя.

Укажіть особливості образу ліричного героя. Бажано не пропускати цей пункт в аналізі вірша. Пам’ятайте, що в будь-якому творі присутнє авторське «Я».

8. Римо-ритмічні особливості (розмір, рима і ритм).

9. Яке значення має використання того чи іншого розміру (рими)

для досягнення автором поставлених цілей?

10. Художні особливості вірша:

а) особливості строфічної будови (кількість строф)

б) фонічні засоби (алітерація, асонанс)

в) художні засоби (епітети, метафори, метонімія, персоніфікація, синекдоха, оксиморон, порівняння, гіпербола, літота, риторичні звертання, риторичні запитання тощо).

До яких художніх засобів і стилістичних прийомів удавався автор у творі? Наведіть конкретні приклади з вірша. Укажіть, з якою метою автор використовував той чи інший прийом (стилістичні фігури, тропи тощо), тобто який ефект був досягнутий. Наприклад, риторичні запитання і звертання підвищують увагу читача, а використання іронії говорить про глузливе ставлення автора і т. п.

11. До якого літературного напряму належить твір? Романтизм, сентименталізм, реалізм, модернізм і т. п.

12. Заключна частина аналізу. Висловіть ваше особисте ставлення до вірша. Укажіть, які емоції він у вас викликає, над чим змушує замислитись.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати ідейно-художній аналіз однієї з поезій Тараса Шевченка.

8 квітня

Українська мова

Тема. Складні речення із безсполучниковим і  сполучниковим звязком

За підручником опрацювати п. 60, виконати вправу 471

Перегляньте відео

https://www.youtube.com/watch?v=qwld5f3LC6s

Д/з: виконати вправу 475

 





6 квітня
 Українська література
Тема. Г. Тютюнник  "Дивак". Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи
Переглянути  презентацію за посиланням


6 квітня

Українська мова

Тема. Р. м.   Оформлення конверта

Опрацювати п. 62 , виконати  вправу 485

Перегляньте матеріал за презентацією










5 квітня
Українська література
Тема. Г. Тютюнник "Дивак". Паралельність двох світів- природи і людини
Опрацювати с. 220-224, перегляньте презентацію, напишіть конспект (тема, ідея, образи, жанр, характеристика Олеся, проблематика твору)








4 квітня
Українська мова
Тема. Вставні слова, виділення їх на письмі комами
Опрацювати п. 58 вправа 461
Перегляньте відео за посиланням
Д/з: п. 58, виконати вправу 465


1 квітня
Українська мова
Тема. Звертання. Непоширені й поширені звертання
За підручником опрацювати п. 57, виконати вправу 451
Домашнє завдання : параграф 57, вправа 455

30 березня
Українська мова 
Контрольна робота "Другорядні члени речення. Однорідні члени речення".
Тестові завдання
 Виконати сьогодні до 19:00
Бажаю успіхів!

30 березня
Українська література
Тема. Г. Тютюнник. Коротко про письменника, "Дивак". Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини.
Перегляньте презентацію за посиланням
Д/з: за підручником опрацювати с. 217-220, скласти план прочитаного або тестові завдання

28 березня
Українська мова
Тема. Р.м. Складання висловлення "Мої улюблені квіти"
За підручником опрацювати п. 55 виконати вправу 446

Бажаю успіхів!!!

29 березня
Українська література
Тема.Євген Гуцало. Оповідання"Лось".Співчуття,милосердя-шлях до перемоги добра.Образи хлопчиків
Перегляньте відео за посиланням , зробіть конспект

Домашнє завдання: за підручником опрацювати с. 225-228, скласти план або тестові завдання

Бажаю успіхів!!


25 березня
Українська мова
Тема. Двокрапка й тире при узагальнюваних словах у реченнях з однорідними членами речення
Переглянути відео за посиланням
За підручником опрацювати п55, виконати вправи 439, 443

Комментариев нет:

Отправить комментарий