- Біле поле, чорне насіння, Хто його сіє, той розуміє.
– Послухайте загадку і скажіть, про яку пору року в ній йдеться:
Посивіла вона, бо дуже стара,
Часом тиха бува, до всіх добра така,
Хто ж розсердить її - заспіва на тієї;
Холод з рота несе, сивиною трясе.
1. Відгадайте загадку, в зошитах запишіть слово-відгадку, підкресліть однакову частину слів і вимовте звуки, якими різняться ці слова.
З К дерева захищає,
І на них вона завжди,
З Н звірятко заховає
Коли треба, віди.
З Г з-за хмари виглядає,
Шапку сніжну не скидає.
- 2. Відгадайте загадку, слова-відгадки запишіть, полічіть кількість звуків та букв, зробіть звуко-буквенний аналіз.
На мені молотять
За снопом новий сніп,
А якщо з кінця читати,
Будуть миші враз тікати
У затінку моїм
Мене ти у спеку вихваляєш,
А літери лиш перестав -
І цілий ліс спиляєш.
Можна запропонувати загадки - „хитрі” питання.
- 1) Як записати з 3-х літер „мерзла вода”?
- 2) Що стоїть посеред Києва?
- 3) Що стоїть між вікнами і дверима?
- 4) Чим закінчується день? Починається ніч?
- 5) Вечір чим кінчається, а ранок починається?
- 6) Чим кінчається літо, а починається осінь?
- 7) Назва якої птиці складається з сорока „а”?
- 1. Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть в зошиті, полічіть у них голосні звуки.
- 1) Повернулось до сонця золоте денце.
- 2) Не стукне, не грюкне, а у вікно увійде
- 3) Я росла в темній темниці,
Як зросла - взяли в світлиці,
З мене шкуру всі деруть,
Пироги з мене печуть.
Відгадайте, хто ж я є,
І назвіть ім'я моє.
2. Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть в зошиті, полічіть у них приголосні звуки.
Ой, за лісом, за пралісом золота діжа горить
Швидко цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За гніздом вікно будує,
Тільки в нас він не зимує.
Без рук, без сокири, а зроблена хатина
Губить він живії душі,
На печі він спить в кожусі.
Що то за гість, що темряву їсть?
3. Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть в зошиті, полічіть у них кількість звуків і букв, випишіть їх.
Не мотор, а шумить,
Не пілот, а летить,
Не гадюка, а жалить.
Без рук, без ніг, тільки з рогами,
А ходить під небесами.
Як подивишся на нього,
Бачиш в нім себе самого
Отаким, яким буваєш.
Що це, друже? Відгадаєш?
На городі молода
Пишні коси розплела,
І в зелені хустинки
Золоті хова зернинки.
- 4. Відгадайте загадки, у словах-відгадках вимовте і полічіть склади:
- 1) Чорне сукно лізе у вікно?
- 2) Повзун повзе, сімсот голок несе
- 3) Чим більше з неї береш, тим більшою вона стає
- 4) Стоїть дід над водою і хитає сивою головою.
- 5) Удень спить, а як ніч прийде, на вогонь летить.
- 5. Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть в зошиті і вимовте, наголосивши на одному з складів:
- 1) Летить коник, басує,
Полем-долом пустує,
Ніхто його не впіймає
І не загнуздає.
- 2) Взимку біле, навесні чорне,
влітку зелене, восени стрижене .
- 3) Блищить, біжить, гадючиться, і все по низині крутиться.
1. Відгадайте загадки, випишіть слова з апострофом, підкресліть букви, після яких він стоїть.
Тоненьке, вузеньке, по землі в'ється,
Як батіг довге, але зовсім не б'ється.
- (
- 2. Відгадайте загадки, випишіть слова з апострофом, підкресліть букви, перед якими він стоїть.
- 1) Не звір, а з рогами, не птиця, а з пір'ям, не людина, а в одязі.
- 2) Один ллє, другий п'є, третій росте.
- 3) Коло носа в'ється, а в руки не дається
- 3. Відгадайте загадки, випишіть слова-відгадки, підкресліть букви, перед якими і після яких стоїть апостроф.
- 1) Ні се, ні те, а кожному треба
І кожний має, та ніхто не вгадає.
- 2) Летів птах та на воду бах!
Води не змутив і сам не полетів.
- 3) Сорок п'ят і сорок п'ят - скільки буде?
- 4) Його б'ють, а він не плаче, іще вище скаче.
- 1. Відгадайте загадки, в зошити запишіть у дві колонки слова, що відповідають на питання хто? і що? Поясність.
- 1) Прилетіли гості, сіли на помості,
Узяли по латі й зробити хату.
- 2) Біжить свинка, вирізана спинка,
Огляньтеся назад, а й сліду не знать.
- 2. Відгадайте загадки, запишіть слова-відгадки, усно поставте питання до них, скажіть кого або що вони називають.
- 1) Я труд поважаю:
Все літом у полі, до гаю,
Збираю медок із різних квіток.
Кого не люблю, того жалом колю.
- 2) Літом наїдається, а зимою висипається.
- 3) Кругле озерце, яке ніколи не замерзає.
- 3. Загадки відгадайте, з них випишіть іменники, поставте до них питання. Зразок : очей - чого? Назвіть відмінок.
- 1) Я своїх очей не маю, а іншим бачити допомагаю. (
- 2) В синім небі путь моя,
швидше всіх літаю я,
Маю крила, хоч не птах,
Люди звуть мене....
3) Які ноги, такий ніс
По болоту ходить скрізь
- 4. Загадки відгадайте, іменники - відгадки запишіть, визначте, до якої групи за значенням вони належать. Зразок: латаття - назва рослин.
- 1) Сірий, та не вовк,
Довговухий, та не заєць,
З копитами та не кінь.
2) Зубів багато, а само не їсть,
Усе хапає, а собі нічого не залишає.
Де пройшло, там чисто стало.
- 3) Не електрика, не газ, світить всюди в нічний час
- 5. Загадки відгадайте, відгадки запишіть і визначте рід.
- 1) Яке взуття в огні гнеться,
А з ніг не скидається?
- 2) Сторожем не служить, а всіх рано будить.
- 3) Що воно за штука, що день і ніч стука.
- 4) Не людина, а говорить.
- 6. Відгадайте загадки, випишіть з них іменники, вкажіть у дужках їх число, відмінок.
- 1) Проти сонця, де тепленько,
Там свинки лежать гладенькі,
А як тільки осінь прийде,
Зразу з хати баба вийде,
Одрубає де хвости,
Кличе дітей, щоб несли.
2)Біле, як сорочка,
Пухнасте, як квочка.
Крил не має, а гарно літає,
Що це за птах, що сонця боїться?
У кожному класі програма визначає певну кількість слів, правопис яких треба дітям запам'ятати. Тут у пригоді стануть загадки.
1) Ведмідь - Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід лахматий,
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
2) Дятел - Б'ється, стука молоток,
Поправляє наш садок.
- 3) Заєць - Що то за птах, що в чужі гнізда свої яйця кладе?
- 4) Олівець - Грамоти не знаю, а цілий вік пишу.
- 5) Грім - Ревнув віл на сто гір.
- 6) Кишені - А в нашого парубка з обох боків зарубка.
- 7) Електрика - Вогнем не запалити, водою не погасити.
- 8) Цибуля - Що не робить болю ані печалі, а до сліз доводить?
- 9) Метелик - У день спить,а як ніч прийде, на вогонь летить.
- 10) Письмо - Біле поле, чорне насіння. Хто його сіє, той розуміє.
- Дякую, ви молодці!
Мета:повторити і закріпити знання студентів із лексикології, фразеології, морфології, усної народної творчості, збагачувати словниковий запас студентів; розвивати логічне та образне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, кмітливість; виховувати культуру мовлення студентів, любов до української мови, повагу до народної мудрості, почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу, пробудити у студентів почуття національної свідомості. Сьогоднішній захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов'янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова! Сьогодні ми працюватимемо із мовними перлами, які виражені різними жанрами усної народної творчості, що започаткували дуже давно наші предки. Саме в усній народній творчості відображений їхній світогляд, їх вірування та культура. І ми, як гідні нащадки, повинні зберігати, примножувати і передавати ці духовні багатств Наша зустріч буде проходити у формі мовної вікторини. У змаганні братимуть участь 3 команди. Команди мають обрати собі назву і капітанів команд. Отже, перевіримо ваші знання української мови та української усної народної творчості загалом. І тур. «Народ скаже, як зав’яже» Один із визначних скарбів усної народної творчості є прислів’я та приказки, в яких зосереджена народна мудрість. Протягом І туру кожній команді по черзі будуть запропоновані частини прислів’їв, які необхідно продовжити; якщо одна команда не дає відповіді, то це право переходить до команди суперника. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, вперед. 1.Праця годує … 2.Хто не робить… 3.Куй залізо… 4.Що посієш… 5.Зробив діло… 6.Не вір словам… 7.Лінивий двічі робить, а скупий… 8.Життя прожити - …( 9.Вовків боятися…. 10.Дарованому коневі… 11.Або пан… 12.Вік живи… ІІ тур нашої вікторини - «Знавці фразеологізмів».
|
ІІІ тур нашої вікторини - «Мовне асорті».
Кожній команді і кожному її учаснику будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь. Якщо одна команда не дає відповіді, то це питання не зараховується. Вигукувати та підказувати забороняється, навіть у межах однієї команди, гравець має відповідати самостійно. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.
Питання :
1. Скільки букв в українському алфавіті?
2. Назвіть останній відмінок української мови.
3. Який знак в українській мові не є розділовим?
4. Скільки голосних в українській мові?
5. Поставте займенник «себе» в Н.в.
6. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?
7. Скільки звуків у слові «кущ»?
8. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку?
9. Рід іменника «сирота».
10. Головні члени речення.
11. Поставте у кличний відмінок слово «юнак»
12. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його?
13. Чуже мовлення, передане дослівно.
14. Дослівно наведений уривок з якогось тексту.
15. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків.
16. Назвіть знак, що позначає роздільну вимову.
17. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»?
18. Розділ науки, який вивчає звуки.
19. Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб.
20. Поставте іменник «мати» у М.в.
21. Назвіть слова з префіксом -прі.
22. Скільки звуків у слові «ходжу»?
23. Частина слова без закінчення.
24. Державна мова України?
Ви молодці! Дякую за роботу!
Гарного відпочинку та цікавого читання!
Список літератури із української літератури для 6 класу
- Микола Вороний. «Євшан-зілля»
- Володимир Винниченко. «Федько-халамидник»
- Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки»
- Емма Андієвська. «Казка про яян», «Говорюща риба»
- Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки»
- Ярослав Стельмах. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»
- Леся Воронина. «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9»
Мета:
□ Навчальна:
систематизувати
та узагальнити вивчений учнями матеріал упродовж II семестру.
□ Виховна:
прищеплювати любов до рідної літератури та її митців.
□ Розвивальна:
розвивати концентрацію уваги, творчу уяву, логічне мислення, кмітливість.
Відгадати кросворди та завдання на відповідність, відповіді надіслати
Кросворд
за мотивами твору «Сіроманець»
По горизонталі: 1. Чиє прізвище має лікарня для хворих на зір?
2. Хлопчик, який захищав вовка.
3. Яке прізвище мала дівчинка, яка допомогла хлопчику та вовку зібратися в дорогу?
4. Хто з односельців з’їв вівцю на власних іменинах, а звинуватив у цьому вовка?
5. Хто був головним супротивником вовка серед селян?
6. Яке ім’я мала вчителька хлопчика?
7. Вовк, який тримав у страху все село.
8. Селянин, який допомагав
Чепіжному копати яму-пастку для вовка.
По
вертикалі:
1. Різновид ліричного твору, перші літери рядків якого утворюють приховане
слово.
Установіть
відповідність між твором та персонажем.
1 «Ярослав
Мудрий» А князь Володимир
2 «Микита
Кожум’яка» Б дід Прокоп
3 «Лось» В князь
Святополк
4 «Дивак» Г Шпичак
5 «Сіроманець» Д
княгиня Ольга
Е Василь Чепіжний
Кросворд
за мотивами твору «Дивак»
По горизонталі: 1. Дід Олеся, який підвіз хлопчика додому.
2. Що малювали діти на уроці?
3. Як звали вчительку Олеся?
4.
Хлопчик, із яким Олесь побився біля школи.
5. Матір Олеся.
6. Пора року, коли відбуваються події у творі.
7. Що пошкодив Олесь під час бійки?
8. Місце, де дітлахи прогулювали школу.
По
вертикалі: 1. Жанр фольклору, стійкий вислів, у якому дається
образна характеристика певного явища, але його зміст не має повчального характеру.
Установіть
відповідність між автором та твором
1 |
Є.
Гуцало |
А |
«Сіроманець» |
2 |
Гр.
Тютюнник |
Б |
«У
бур’янах» |
3 |
М.
Вінграновський |
В |
«Повість
минулих літ» |
4 |
С.
Васильченко |
Г |
«Садок
вишневий коло хати» |
5 |
Т.
Шевченко |
Д |
«Дивак» |
|
|
Е |
«Лось» |
Про Андрійка-Неумійка
Це Андрійко- Неумійко. Ну й хлопчина! Ну й мастак! В школі, вдома — Скрізь у всьому Завжди в нього все не так. Починає, Поспішає, А виходить на одне: Наш Андрійко- Неумійко — Що не візьме — те не втне. В зошит білий Ляпка сіла. Що робить йому тепер? Став завзято Витирати — Дірку в зошиті протер. Став він хату Підмітати — Та ще дужче насмітив. Взявся, діти, Посуд мити — Склянку з блюдечком розбив. Десь поділись, Загубились Ґудзики на комірці, Став ладнати, Пришивати — Зшив з сорочкою штанці! У Андрійка- Неумійка Молоток є і гвіздки. Він до діла Взявся сміло — Бац!.. На пальцях — синяки. Став санчата Фарбувати, Фарбу й щіточку приніс — Сині в нього Руки й ноги, Навіть вуха, навіть ніс. Він картинку Із «Барвінка» Для газети вирізав. — Ой, загине Скатертина! — Братик плачучи сказав. От Андрійко- Неумійко Клеїть змія-летунця. Клеїть змія — Не уміє, Сам прилип він до стільця. Взяв лопату І копати Він круг яблуньки почав. — Ой Андрійку- Неумійку, Ти ж коріння порубав! На ялицю Шпаківницю Він повісити поліз, Та злякався І зірвався, — На ялиці сам повис. Вудку взяв він, Розмотав він... Комарі гудуть: зу-зу! Наш Андрійко- Неумійко На гачок спіймав... козу! Ось Андрійко- Неумійко Юшку з риби став варить: Вкинув зілля, Рибку з сіллю, А води... забув налить. І дівчата, І хлоп'ята По гриби пішли у ліс. Наш Андрійко- Неумійко Заблудив між трьох беріз! Із Андрійка- Неумійка, Прикладу ви не беріть, Бо Андрійку- Неумійку Трудно буде в світі жить! |
Риси характеру |
Цитати |
відповідальний |
йому доручили купити корову |
сміливий |
пішов сам за 12 км до містечка,
повертався вночі по страшній дорозі, ночував у степу |
розсудливий |
взяв каміння од собак |
добрий |
турбувався про матір, корову, не прогнав
Собаку |
працьовитий |
рвав щавель, годував корову |
чуйний |
переживав за свою родину, за батька, що
був на фронті |
обережний |
не брав речей, які могли бути заміновані |
спостережливий |
під час повітряного бою сховався у
воронці |
досвідчений |
добре знав за прикметами довгу дорогу
додому |
Мета:
- навчальна: повторити, поглибити засвоєні в 5 класі знання учнів із розділу «Фонетика і графіка. Орфоепія й орфографія», удосконалювати орфоепічні та орфографічні уміння й навички п'ятикласників, уміння розрізняти звуки, передавати слова звукописом; використовуючи здобуті знання на практиці;
- розвивальна: розвивати усне і писемне мовлення, фонематичний слух, увагу, слухову та зорову пам'ять, логічне мислення, творчі здібності; збагачувати словниковий запас;
- виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти формуванню самостійності, витримки, позитивних рис характеру.
- Перегляньте відео за посиланням
Домашнє завдання: Запишіть за алфавітом 12 назв тварин, яких можна зустріти в зоопарку. Виконайте фонетичну транскрипцію цих слів.
Мета:
- навчальна: повторити, поглибити засвоєні в 5 класі знання учнів із розділу «Фонетика і графіка. Орфоепія й орфографія», удосконалювати орфоепічні та орфографічні уміння й навички п'ятикласників, уміння розрізняти звуки, передавати слова звукописом; використовуючи здобуті знання на практиці;
- розвивальна: розвивати усне і писемне мовлення, фонематичний слух, увагу, слухову та зорову пам'ять, логічне мислення, творчі здібності; збагачувати словниковий запас;
- виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти формуванню самостійності, витримки, позитивних рис характеру.
- Перегляньте відео за посиланням
13 квітня
Українська література
Тема. М. Рильський. Єдність людини і природи "Осінь- маляр із палітрою пишною"
Опрацювати с. 210-211
https://www.youtube.com/watch?v=z5RGpxpfWJ8
Д/з: невеликий твір "Краса осені"
13 квітня
Українська мова
Тема. Кома між частинами складного речення
За підручником опрацювати п 61, виконати вправу 479
Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=HGksM5-lfv0
Д/з: п 61, вправа 483
12 квітня
Українська
література
Тема. М.
Рильський. Основні відомості про поета .
Краса рідної природи «Дощ»
С. 209-210
виразно читати
Перегляньте
матеріал за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=mmr1NmExS6o
Бажаю успіхів!
11 квітня
Українська мова
Тема. Складні речення із безсполучниковим і
сполучниковим зв’язком (тренувальні вправи)
https://www.youtube.com/watch?v=AjbHynEbOnc&t=5s
Повторити п. 60,
виконати вправу 474
Д/з: п.60 ,
вправа 473
Єдиної схеми або плану аналізу віршованого тексту немає, але в будь-якому випадку він повинен показувати, наскільки добре і глибоко читач зрозумів вірш.
Орієнтовна схема аналізу
1. Ким коли і за яких умов була написана поезія?
2. Тема (основний мотив) твору
Запитайте себе: «Про що говорить поет у цьому творі?» Віршовані твори можуть бути про любов, патріотизм, громадянську позицію. Деякі описують пейзажі і красу природи; інші є роздумами на філософські теми.
3. Ідея або головна думка (мотив) вірша
Подумайте, що саме доносить до читача поет, яке «послання» криється в його словах. Основна думка відображає ставлення поета до написаного, вона є ключовим фактором для істинного розуміння літературного твору. Якщо автор твору торкнувся одразу кількох проблем, перерахуйте їх і виділіть одну як головну.
1. Жанр твору
2. Пейзажна лірика, філософська, інтимна, громадянська
3. Композиція
4. Експозиція, зав’язка, кульмінація розв’язка
5. Аналіз сюжету.
6. Що відбувається у творі, виділіть основні події та конфлікти.
Пропустіть цей пункт аналізу, якщо вірш є безсюжетним.
7. Характеристика ліричного героя.
Укажіть особливості образу ліричного героя. Бажано не пропускати цей пункт в аналізі вірша. Пам’ятайте, що в будь-якому творі присутнє авторське «Я».
8. Римо-ритмічні особливості (розмір, рима і ритм).
9. Яке значення має використання того чи іншого розміру (рими)
для досягнення автором поставлених цілей?
10. Художні особливості вірша:
а) особливості строфічної будови (кількість строф)
б) фонічні засоби (алітерація, асонанс)
в) художні засоби (епітети, метафори, метонімія, персоніфікація, синекдоха, оксиморон, порівняння, гіпербола, літота, риторичні звертання, риторичні запитання тощо).
До яких художніх засобів і стилістичних прийомів удавався автор у творі? Наведіть конкретні приклади з вірша. Укажіть, з якою метою автор використовував той чи інший прийом (стилістичні фігури, тропи тощо), тобто який ефект був досягнутий. Наприклад, риторичні запитання і звертання підвищують увагу читача, а використання іронії говорить про глузливе ставлення автора і т. п.
11. До якого літературного напряму належить твір? Романтизм, сентименталізм, реалізм, модернізм і т. п.
12. Заключна частина аналізу. Висловіть ваше особисте ставлення до вірша. Укажіть, які емоції він у вас викликає, над чим змушує замислитись.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виконати ідейно-художній аналіз однієї з поезій Тараса Шевченка.
8 квітня
Українська мова
Тема. Складні
речення із безсполучниковим і сполучниковим
зв’язком
За підручником
опрацювати п. 60, виконати вправу 471
Перегляньте відео
https://www.youtube.com/watch?v=qwld5f3LC6s
Д/з: виконати
вправу 475
6 квітня
Українська мова
Тема. Р. м. Оформлення конверта
Опрацювати п. 62
, виконати вправу 485
Перегляньте матеріал
за презентацією
Комментариев нет:
Отправить комментарий